Säker IT-drift avgörande för Ess Hotell

Vackra, exklusiva och levande hotell i underbara miljöer. Falkenberg Strandbad, Ystad Saltsjöbad och Palace i Göteborg är bara några exempel på företaget Ess Hotells unika anläggningar. Men i den här föränderliga branschen är en smidig och säker IT-drift avgörande för såväl företagets verksamhet som för gästernas komfort.

Ess Hotells affärsidé är att förvärva, utveckla och driva unika koncept inom hotell- och restaurangbranschen – främst i det sydvästra hörnet av Sverige.
– Vi är väldigt aktiva och vill särskilja oss. Det handlar oftare om att vara tydliga i våra koncept, än något rent designmässigt, säger företagets vd, Jonas Stenberg.
I och med att Ess Hotell har vuxit kraftigt de senaste åren, har företagets IT-behov förändrats rejält.
– Från början hade vi datorer och egna servrar ute på de olika anläggningarna, men sedan en tid tillbaka har vi nu en gemensam IT-plattform för alla våra hotell, berättar Jonas Stenberg.
Även om hotellen sinsemellan är olika har ägarna insett fördelarna med ett gemensamt och integrerat IT-system. Det förenklar arbetet och gör ett tätare samarbete mellan hotellen möjligt. De tekniska förutsättningarna står RingUp/ Teleservice i Sjöbo för och all kommunikation sker via dess datacenter. Själva har Ess Hotell inga lokala stationer kvar ute på sina anläggningar.
– Man kan säga att RingUp/Teleservice fungerar som vår externa IT-avdelning. De ger oss en helhetslösning, som gör att vi kan fokusera på vår kärnverksamhet, säger Jonas Stenberg.
Teleservice har utvecklat infrastrukturen för hotellkoncernens IT-plattform och har ett helhetsansvar för den dagliga driften, uppdateringar och säkerhet.
– Den driftsäkerhet vi har i dag går inte att jämföra med hur det var tidigare, säger Jonas.
Service är a och o på ett hotell. Webbsidor, bokningssystem och datorer måste alltid fungera. Säkerhet och sekretess får aldrig brista.
– Vi verkar i en speciell bransch där man måste vara tillgänglig 24 timmar om dygnet och där våra medarbetare ofta är på resande fot. För oss skulle det vara katastrof om systemet låg nere eller vi fick säkerhetsproblem.
– Med RingUp/Teleservice har vi fått en leverantör som tar helhetsansvar och följer koncernens ständiga utveckling och nya behov. Tillsammans hittar vi nya lösningar och möjligheter. RingUp/ Teleservice har en unik kompetens i vårt upptagningsområde, vilket gjorde att vi valde dem som samarbetspartner. Att vi känner oss trygga är avgörande, avslutar Jonas Stenberg.
« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår