Kommunikation A och O i Norrbottens inland

Nu är Eklunds timmerbilar alltid uppkopplade

Dygnet runt rullar timmerbilarna från Eklunds Åkeri i Moskosel AB på de norrländska inlandsvägarna. RingUp/Car Com i Skellefteå har sett till att de numera alltid är uppkopplade mot Internet.
– Det både förenklar vårt jobb och ger chaufförerna en trygghet, säger ägaren Anders Eklund.

I Norrbottens inland, fyra mil norr om Arvidsjaur, ligger det lilla samhället Moskosel. Härifrån utgår tolv timmerbilar och tre separatlastare tillhörandes Eklunds Åkeri. Företagets 30 anställda ser till att bilarna rullar i inlandsskogarna i södra Norrbotten och i Västerbotten – dygnet runt, året runt.
För Eklunds Åkeri i Moskosel AB är kommunikation A och O - kommunikation med kunderna och framför allt kommunikation med och mellan bilarna.

”Väldigt proffsiga”
När Anders Eklund köpte åkeriet 1998, fick han telefonileverantören RingUp/Car Com i Skellefteå ”på köpet”. Men det är en kontakt som han aldrig har släppt.
– Jag har alltid tyckt att det har gjort väldigt proffsiga jobb. När de har monterat något i mina bilar, behöver jag aldrig oroa mig. De har bra grejor, gör snygga kabeldragningar och är oerhört service minded. För mig är de det självklara valet, säger Anders Eklund.
Eklunds Åkeri anlitar RingUp/Car Com för installationer och service i fordon, komradio, mobilt bredband (Net 1, rikstäckande Turbo 3G-nät på NMT 450-frekvensen) samt mobiltelefoni. Nu senast även basantenner för komradio samt GSM-förstärkare. Installationer och konfigureringar anpassas helt utifrån företagets önskemål.

Papperslösa bilar
– Numera är våra bilar i princip helt papperslösa. Det känns som en revolution för oss att kunna nå information om väglag, virkeslager, kundrapporter etc via en skärm i bilen. Sedan är det ju framför allt en trygghet för chaufförerna att de alltid har tillgång till Internet, om något skulle hända.
– Åkeribranschen i dag går inte att jämföra med hur det var för bara tio år sedan. Speciellt inte för oss här i Norrlands inland. Den nya tekniken löser massor med problem, säger Anders Eklund.
Anders köper även sina mobiltelefoner av RingUp/Car Com. Och det blir några stycken till antalet.
– Jag nöter väl ut två-tre stycken per år. Killarna på RingUp/Car Com vet precis vad jag behöver och vill ha. De gör alla inställningar åt mig och ger mig en enorm service, avslutar han.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår