Unika lösningar för unikt fartyg

m/s Birger Jarl står för kvalitet genom hela ledet

Varje dag, året runt, tar k-märkta fartyget m/s Birger Jarl med sig flera hundra passagerare på kryssning till Mariehamn, Åland. Till nöje för gästerna men samtidigt ett stort ansvar för fartygets besättning.
– Att alltid vara nåbara är ett måste för oss, säger vd Magnus Strauch.

Med sin smakfullt restaurerade inredning i mässing och mahogny och med sin k-märkning är m/s Birger Jarl ett stycke svensk kulturhistoria. 92 meter lång var hon störst i Östersjön när hon sjösattes 1953. I dag är hon en jolle i förhållande till jättebåtarna som går där. Men vackrast och förmodligen mest omtyckt, det är hon fortfarande.
Varje dag, året runt, avgår M/S Birger Jarl från Skeppsbron I Stockholm, med destination Mariehamn på Åland.
God mat och dryck, underhållning och trevlig stämning hör kryssningar till och Ånedinlinjens m/s Birger Jarl har det mesta - förutom trängsel. Fartyget tar 340 passagerare, som tas omhand av en 60 man stor besättning. Välsmakande rätter på det traditionella smörgåsbordet, a la carte-meny, shopping i butiker, pianobar, trubadur, dans i skybar och eftermusik i remmaren. Smått berömt för sin kvalitet, men också för sin trivsel.

Ett begrepp
Nej, här saknas verkligen ingenting. Fråga någon av de 50 000 medlemmarna i Ånedinlinjens seniorklubb, ska du få höra. Bland den lite mognare publiken är m/s Birger Jarl ett begrepp och många är de som tar en 22-timmarskryssning fram och tillbaka till Mariehamn minst en gång varje månad. Avgång sker från centrala Stockholm mitt på dagen. Ankomst till Mariehamn sker vid midnatt och sedan inleds hemresan morgonen därefter. På så sätt störs aldrig nattsömnen av något motorljud.
– Framgångsreceptet är att alla kan trivas här. Även om du åker ensam, så kommer du garanterat träffa massor med likasinnade och få nya vänner för livet, säger Ånedinlinjens vd Magnus Strauch.
Ingen av hytterna ombord på m/s Birger Jarl är den andra lik. Alla är lika personligt inredda som det finns olika personligheter hos fartygets resenärer.

Stort ansvar
– Vi har ett stort ansvar för våra gäster och då får inget gå fel. När fartyget seglar iväg, är hon verkligen där ute på egen hand. Egentligen är det ganska komplext att ha hand om ett helt hotell som flyter iväg mitt ute på havet. Saker kan hända och då måste vi vara förberedda. Därför är det oerhört viktigt att vi alltid är nåbara, vilket ju inte alltid är helt enkelt på havet, säger Magnus Strauch.
– Vad gäller all telefoni och kommunikation samarbetar vi med RingUp/Callisto Mobil. Dels den interna telefonin på båten och dels all extern telefoni. Det här är en oerhört viktig bit för oss och därför är det minst lika viktigt att ha en ytterst kompetens leverantör, som man har stort förtroende för.
RingUp/Callisto Mobil har bland annat hjälpt till med telefoni och fax samt operatörstjänster. Man har även varit på båten och monterat antenner samt mobila routrar, där vanliga telefoner sedan går över GSM/3Gnätet.
– Deras tillgänglighet och viljan att alltid hjälpa till är högt rankad. Vi får alltid hjälp när vi har ett problem som måste lösas, säger Magnus Strauch.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår