Mobila nätet håller inte när säkerheten kommer först

För ett år sedan skrev Modern Kommunikation om vårdföretaget Attendo Cares satsning på en gemensam iT-plattform för alla anställda med hjälp av ringup/engra som helhetsleverantör.
Sedan dess har företaget bland annat hunnit prova ett antal mobila tjänster samt noterat att smartphone-suget även nått Attendos omkring 10 000 anställda.
– Att vara ständigt nåbar blir allt vanligare även för vårdanställda, men på vissa plan har vi tagit ett steg tillbaka i den mobila utvecklingen. säkerheten måste alltid komma i första hand, säger IT-chefen Lars Söderdahl.

Tillsammans med RingUp/Engra har Attendo Care skapat en trygg plattform där vårdtagarens behov står i centrum, men där personalens önskemål också fått plats.
– IT-avdelningens uppgift är inte att begränsa personalens val av exempelvis mobil, utan vill man ha en smartphone för att även kunna kolla mail eller sociala medier så får man det, säger Lars.
Attendos telefoni bygger på såväl mobil som fast telefoni med Telias tjänsteutbud som bas. När det gäller upphandling av samtalstrafik och tjänster går det genom RingUp/Engra, som enligt Lars Söderdahl har järnkoll på marknaden och alltid lyckas förhandla till sig bra avtal.
– Vi har över huvud taget aldrig stött på problem tillsammans med RingUp/ Engra, utan allt fungerar perfekt. De är den goda partnern.

Vanskligt med publika nätet
Varje vårdenhet beställer sina telefoner själv, medan datorer går centralt på grund av den tajta integreringen med olika nätverk.
Under resans gång har ett flertal applikationer testats, men enligt Lars Söderdahl har företaget i vissa fall återgått till fast telefoni på grund av säkerhetsriskerna med det betydligt känsligare mobila nätet.
– När det gäller vårdtagarnas säkerhet kan man inte laborera med exempelvis trygghetslarm. Den dagen någon trycker på knappen ska det också fungera till hundra procent. Så länge som vi konsumenter accepterar att mobilsamtal avbryts eller störs av allt från väder till radiostörningar kommer de problemen finnas kvar, säger Lars Söderdahl.

Mobila tjänster
Trots att Attendo Care fått skruva tillbaka utvecklingsklockan ett par varv tror Lars ändå att framtidens mobilteknik kommer öppna för vissa bra tjänster som även säkerhetskänsliga miljöer kan ha nytta av, bland annat schemaläggning av arbetstider, löneredovisning och mobila nycklar. Däremot tror han inte att mobila arbetsordrar – som börjar bli vanligt bland exempelvis hantverkare – kommer att införas inom den närmsta framtiden.
– Det är en avvägning att vara effektiv genom ny teknik kontra mer praktiska behov som att träffa sina arbetskamrater och arbetsledare. Mobilen kan inte ersätta värdet av en gemensam mötesplats för planering och umgänge, säger Lars.
– Vi har över huvud taget aldrig stött på problem tillsammans med RingUp/ Engra utan allt har fungerat perfekt under de tiotalet år som vi har samarbetat. De är den goda partnern.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår