Smartare växellösning underlättar för kunderna

Tack vare den nya växellösningen är det enkelt för Kranpunkten att snabbt koppla kunden till rätt person. Bakom lösningen står RingUp/Mentortele som också installerat ett videkonferenssystem som gör att antalet flyg- och bilresor mellan kontoren blir betydligt färre.

Kranpunkten AB med huvudkontor i skånska Förslöv är specialister inom uthyrning av lyftmaskiner till bygg och industri i hela Skandinavien. Företaget startades för 25 år sedan och finns på sex olika platser i Sverige. Utöver Förslöv är det Malmö, Hisingen i Göteborg, Sisjön i Göteborg, Solna och Uppsala.

Tidigare hade varje kontor sin växel, samtidigt som datatrafik, mobiltrafik, vanliga telefoner och bredbandslösningar var utspridda på olika leverantörer. För ungefär ett år sedan beslutade sig företaget för att ta ett samlat grepp kring sin infrastruktur.

– Vi ville minska administrationen och hitta en modern lösning, säger Rasmus Olofsson på Kranpunkten som utsågs till projektansvarig för detta.

RingUp/Mentortele i Helsingborg har sedan 2007 samarbetat med Kranpunkten och skött driften av telefonväxeln. Säljaren Björn Acklid föreslog nya växeln Avaya IP Office på Kranpunktens huvudkontor.

– Det är Avayas mindre växel, som är väldigt flexibelt och fungerar från ett par användare upp till lite större företag. Med hjälp av datanät kopplades de olika kontoren ihop och lokala lösningar kunde tas bort, berättar Björn.

Åtgärden ger ekonomiska besparingar, men framförallt innebär det att kunder kopplades direkt till rätt person, oavsett vilket kontor denne sitter på.

– Om en kund tidigare ringde till Förslöv och ville prata med någon i Uppsala så kunde vi bara koppla samtalet till växeln på det kontoret. Med tanke på att nästan alla beställningar sker via telefon förstår man att det inte är bra om kunden blir vidarekopplad två eller tre gånger, berättar Rasmus.

I samband med att nya växeln togs i bruk fick även alla tillgång till mobilanknytningar, vilket också underlättar mycket.

– Är jag ute och reser, kan jag vidarekoppla min fasta telefon till mobilen, jag kan även koppla vidare ett samtal från mobilen till vår växel. Mina medarbetare kan också se om jag är upptagen med samtal, sitter i möte, är sjuk eller har semester, säger Rasmus.

För att få bättre mobiltäckning på huvudkontoret i Förslöv installerades en GSM-repeater som tar emot och förstärker signalen.

Kranpunkten är kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöcertifierade, vilket innebär att de ser över allt som kan bidra till minskade utsläpp av koldioxid, exempelvis resor mellan företagets kontor. Med hjälp av ny teknik har de hittat en bra lösning på hur man kan ha möten utan att resa.

– På kontoren i Förslöv, Hisingen och Uppsala har vi installerat videokonferenssystem som numera används ganska ofta. Det innebär färre resor med flyg och bil, vilket sparar både pengar och miljö. Samtidigt slipper vår personal utsätta sig för riskerna det innebär att köra bil, framförallt vintertid, berättar Rasmus.

Videokonferenssystemet har också ersatt en del av telefonsamtalen och mailkorrespondensen, vilket bidragit till att medarbetarna kommit närmare varandra på ett annat sätt.

– Detta är någonting jag tror vi kan utveckla i framtiden så att vi via video både kan kommunicera med kunder och leverantörer, hoppas Rasmus.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår