Arbetsorder via SMS perfekt för arbetsledning i fält

Tranåsbostäder är på gång att testa ett system för arbets- ordrar som ska gå direkt via fastighetsskötarnas mobil- telefoner. Systemet leveras av RingUp i Tranås och kommer från Telia och är både enkelt och prisvänligt, samtidigt som det kan matas med en rad olika funktioner.
– Vi har tittat på tre olika varianter, både med separata handdatorer och egna mobiler och kommit fram till att Telia har den bästa lösningen, säger Marielouise Haglund, hyresansvarig på Tranåsbostäder.

Vattnet droppar ur Elsa Anderssons kran. Antagligen behöver packningen bytas och eftersom Elsa hyr sin bostad ringer hon upp hyresvärden och påtalar problemet. Idag löser Tranåsbostäder hyresgästernas felanmälningar genom att skriva manuella arbetsordrar som fastighetsskötarna häm- tar på kontoret. Normalt sett åtgärdas felet inom ett par dagar.

Genom att införa ett system för mobila arbetsordrar kommer fastighetsskötarna i framtiden att få sina arbetsordrar som ett SMS som skickas från kontorets dator så snart en felanmälan inkommit.
– Vi kommer att tjäna in mycket tid på att killarna slipper åka mellan kontoret och lägenheterna så mycket. Arbetsordern når dem snabbare vilket kanske också medför att felen åtgärdas snabbare, säger Marie- louise Haglund.

Ingen komplicerad teknik

Tekniskt sett behövs bara en dator. Kun- den tecknar ett avtal för tjänsten Telia Mobil Arbetsorder, sedan är det bara att gå till startsidan, logga in på kontot och börja använda tjänsten. Webbaseringen gör att kunden kan påverka informations- lödet från vilken dator som helst. För Tranåsbostäders del är det även meningen att fastighetsskötaren ska kunna rapportera in sin arbetstid samt materi- alåtgång som direkt förs in i underhålls- bokföringen. Från andra hållet sett, alltså från hyres- gästens sida, är det även tänkt att även de på ett mer direkt sätt själva ska kunna kommunicera med fastighetsskötaren. – Idag kan hyresgästerna gå in via nätet och göra en felanmälan som skickas till kontoret. I framtiden kommer den dialogen att kunna föras direkt mellan hyresgästen och den person som ska åtgärda felet, säger Marielouise Haglund.

Framtidens system

Telia utvecklar ständigt nya tjänster som underlättar företagens administration. Det inns många fördelar att hämta, såväl logistiskt som ekonomiskt. Anders Palm- qvist på RingUp i Tranås tror att framtidens kontor i allt högre utsträckning kommer hantera redovisning och arbetsledning via mobiltelefoner.
– Det är ett system som ökar säker- heten och effektiviteten till en låg kostnad. Alla som har personal ute på fält exem- pelvis inom försäljning, service och bygg och hantverk kan tjäna på att förenklar kommunikationen mellan kontoret och de anställda.
« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår