Mobil växel gör kyrkan ständigt nåbar

Svenska Kyrkan i Bankeryd omstrukturerade sin telefoni i höstas. De flesta fasta telefoner försvann och ersattes med mobiltelefoner som kopplas via en mobil växel från Telia. För de 20 medarbetarna har omställningen gått bra, men enligt kyrkoherde Magnus Lönnberg ligger den största vinsten hos församlingens ”kunder”:

Genom att alla medarbetare delar på ansvaret för inkommande samtal via svarsgrupper, kan våra församlingsmedlemmar vara säkra på att någon alltid svarar, säger kyrkoherde Magnus Lönnberg.

Magnus Lönnberg har funderat en hel del på hur Svenska kyrkan i Bankeryd ska organisera sin telefoni. Han tror att framtiden telefoni kanske mest går via IP, men efter att ha jämfört ett antal offerter har församlingen valt att satsa på Telia Centrex, en digital växellösning som särskilt passar kontor med rörliga medarbetare. Principen är enkel. De fasta telefonerna byts ut mot mobiltelefoner men nummer- serien är densamma som innan. En person som ringer betalar lokal taxa, trots att samtalet går till en mobiltelefon. Kyrkan i Bankeryd slipper egna investeringar och kostsamma uppgraderingar som en fast växel skulle innebära. Istället hyr de en tjänst som är direkt anpassad till behoven. Det går också att, som i Bankeryds fall, blanda mobil och fast telefoni.
 – Församlingshemmet ligger i souterräng med kraftiga betongväggar så det finns en viss radioskugga i huset. Vi har också många äldre församlingsmedlemmar som inte är vana med att ringa mobilt. För dem behåller vi stationära telefoner så de kan ringa taxi och dylikt, säger Magnus Lönnberg.

Mänskligt stöd

Församlingens medarbetare befinner sig fortfarande i inskolningsfasen men efter några månaders användning börjar de allra flesta se fördelarna. I längden tror Magnus Lönnberg att systemet kommer att innebära en bes paring, vilket han redan ser tecken på. Bland annat är all intern kommunikation som sker via kortnummer gratis. Idag står få av Sveriges kyrkor öppna på heltid, men fortfarande är en av församling- arnas viktigaste uppgifter att finnas till hands som stöd för sina medlemmar. Omtumlande händelser som dödsfall inträffar när som helst och då är det angeläget att de anhöriga verk- ligen når fram på telefonen.
 – Förr var vi förstås nåbara via hemtele- fonen men det känns mer rätt att samtalen går via det officiella arbetsplatsnumret. Genom att alla nummer är indelade i svarsgrupper kopplas samtalet vidare till nästa grupp och till nästa. Ända till dess att någon svarar. På så sätt försäkrar vi oss att personen som ringer till slut möter en människa och aldrig en metallisk telefonsvarare, säger Magnus Lönnberg.
« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår