Två familjeföretag som funnit varandra

Även en konst att hitta växeln som passar de enkla behoven...

I samband med att Telia meddelade att de skulle släcka ned växelanslutningen ISDN Duo var det självklart för ColourHouse att diskutera bästa möjliga lösning med kommunikationsleverantören de har stort förtroende för, RingUp/Mentor Tele. De två familjeföretagen har haft en affärsrelation i mer än 20 år.

ColourHouse erbjuder produkter och tjänster för design och produktutveckling.
– Vi får ofta frågan vad vi egentligen jobbar med och för utomstående är det kanske inte så självklart, säger delägaren Joakim Klarsten och förklarar vidare:
– Vi levererar produkter och tjänster som hjälper designers och produktutvecklare att välja rätt färg och form till kommande produktlanseringar. ColourHouse har sedan starten 1981 byggt upp det största och bredaste underlaget i Skandinavien av internationella trendprognoser (trendböcker, grafiska böcker och magasin), färgsystem (exempelvis Pantone), trendseminarium, konsulttjänster samt egen produktion av trendmaterial. Enklaste förklaringen är nog att se oss som ett handelshus inom trendprognoser.
Företaget har cirka 2 500 kunder inom alla branscher i Sverige, Norge och Danmark, där det finns ett behov av kunskap kring framtida trender, färger och konsumentbeteenden.
Samarbetet med RingUp/Mentor Tele startade i samband med att ColourHouse flyttade från Långedrag till Klippan i Göteborg 1994.
– Det har varit ett mycket bra samarbete och vi har tidigare köpt två växelsystem från dem, bland annat vår tidigare växellösning som var ansluten till Telia ISDN Duo. När det blev känt att den anslutningstjänsten skulle försvinna var det många leverantörer som hörde av sig och ville sälja en ny lösning, men för oss var det självklart att först vända oss till vår befintliga samarbetspartner, säger Joakim.

Tydlig analys
Joakim betonar att telefonin är ganska okomplicerad hos ColourHouse.
– Det är inga mer än säljarna som har behov av mobila telefoner, eftersom vi andra alltid sitter på kontoret. Vi har heller inte massvis med inkommande samtal och ringer inte ut så mycket. Mestadels sker vår kommunikation via mail. Men självklart vill vi ha ett tryggt och fungerade system, säger han.
Han kontaktade Johan Mentor, säljare på RingUp/ Mentor Tele.
– Vi gick tillsammans igenom samtliga alternativa lösningar. Johan gjorde en mycket tydlig och enkel analys, och gav bra besked. Han sköt inte ovanför målet, utan letade upp det som passade våra behov.
Det blev en Avaya IP Office som anslöts med Telia DA10.
– När jag först kom ut till Joakim och vi började diskutera deras situation, visade det sig ganska snabbt att de inte hade några avancerade krav på sin telefoni. De vill kunna svara på ett snabbt och effektivt sätt, samt koppla samtal mellan sina fasta bordstelefoner. Det gjorde att vi snabbt bestämde oss för Avaya IP Office, som är en prisvärd växellösning med hög kvalitet. Den klarar av ColourHouse behov som i dag är nio fasta telefoner och en fax. Samtidigt är det en lösning som de kan växa med och komplettera med olika tilläggstjänster, om det behovet skulle uppstå, säger Johan Mentor.

Stort förtroende
Joakim Klarsten är nöjd med lösningen.
– Vi har två nummer in och när det ringer, så ringer det på samtliga telefoner samtidigt. Vårt mål är att kunden ska få svar inom två till tre signaler. Av våra inkommande samtal är 95 procent frågor kring köp eller leverans och det hanteras av vår supportavdelning, vilka också är de som svarar i första hand. Normalt är det inte många samtal som kopplas vidare, säger han.
Han känner stort förtroende för RingUp/Mentor Tele.
– Har vi problem med växeln så löser de antingen det via fjärrstyrning, eller så har vi en tekniker här ganska omgående. Det är enkelt att ringa till dem och be om hjälp, det känns som vi pratar samma språk.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår