APPropå framtiden

När tonåringen i USA köper sin första bil är det varken säkerhet, design eller antalet hästkrafter som avgör valet. För dem är tekniken den väsentligaste faktorn och avancerade infotainmentsystem som gör att föraren ständigt är uppkopplad till sociala medier står högst upp på önskelistan. Allt pekar med andra ord på att din nästa bil kommer att vara smartare än din smartphone.

2015 blev ett rekordår och vi köpte bilar som aldrig förr. Branschen plockade in stora vinster och de läggs inte på hög! Ska man vara med och slåss om den yngsta generationen med körkort måste man tänka som en tonåring. Därför har flera amerikanska bilföretag anställt smarta hjärnor från Silicon Valley, men också tonåringar från högstadiet får chansen att vara med och utveckla nästa generations infotainmentsystem. Det är ju trots allt hos dem som kunskapen finns om vad de och deras kamrater vill ha.
I staterna ligger både Ford och Toyota i framkant med lösningar för tonåringarnas behov av att ständigt vara uppkopplade. Detta har märkts inte minst på försäljningen. När nyheten att Focus och Corolla fanns med smarta system som matchade tonåringarnas krav spred sig nyheten så snabbt på nätet att de båda tillverkarna hade svårt att hinna med leveranserna.
Därmed är det också viktigt att en ny bil inte ska kosta skjortan. Privatleasing är kanske den vanligaste formen av att äga bil här i USA. För endast 99 dollar i månaden, ungefär 850 kronor, leasar du en sprillans ny bil under tre år. Att leasa sin förstabil har öppnat dörrarna för de yngre köparna och gjort det möjligt för många ungdomar att ha en bil av senaste årsmodell i stället för familjens femton år gamla Buick med noll säkerhet.
Att ta bussen till jobbet eller skolan fungerar bara i de största städerna. Kollektivtrafiken är oftast dåligt utbyggd, om den ens finns. Majoriteten är hänvisad att ta sig själva till jobbet och därför är det självklart med en bil per familjemedlem. Med de yngsta och minst vana förarna i de nyaste och säkraste bilarna når man också en annan positiv effekt. Olyckorna har minskat och är mindre allvarliga. Till skillnad från familjens gamla jänkare som tidigare var ”college car” har den nya bilen all tänkbar säkerhet.
Bilen som är smartare än din smartphone är bara första steget i en revolution ute på vägarna. Teslas visionär Elon Musk är övertygad om att det inte dröjer mer än två år innan den första bilen korsar kontinenten med autopilot, medan föraren blir passagerare. Tekniken finns redan idag. Det handlar mest om att övertyga myndigheter och installera ett andra lager av säkerhet som griper in om autopiloten lägger av.
Redan idag finns ett system som med hjälp av en app i mobilen får din Tesla eller Mercedes att fickparkera medan du som förare står vid sidan och tittar på. Så det är med andra ord lika bra att vi vänjer oss vid nästa generations bilar. Sedan kan man tycka att körglädjen försvinner om man ska lämna över ratten till Siri eller vad nu autopiloten kommer att heta.

Carl-Ingemar Perstad / © CNP AB
I tjugofem år var Carl-Ingemar Perstad Mr TrafikMagasinet med hela svenska folket och hade uppemot 2,5 miljoner tv-tittare. 1978 presenterade han idén för sin chef Siwert Öholm som sedan fick grönt ljus av SVT:s dåvarande vd Sam Nilsson. Efter närmare 500 avsnitt så upphörde Trafik- Magasinet år 2002, men det framgångsrika konceptet har kopierats av bl.a. Top Gear. Numera arbetar Carl-Ingemar som USA-korrespondent åt landets ledande bilnyhetsbyrå Johannes Gardelöf CNP – Car News & Pictures.

Text: Bilnyhetsbyrån CNP / Carl-Ingemar Perstad

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår