Christian von Koenigsegg:

Koenigsegg beredd att växla upp

Nya Koenigsegg Regera har ingen växellåda. En okonventionell bil. Byggd av en okonventionell entreprenör.
Christian von Koenigsegg har aldrig trott det skulle vara lätt att lyckas – just därför har han gjort det.

Hur kom du på den galna idén att börja bygga sportbilar?
– Det började med att jag som sexåring såg en norsk animerad barnfilm som heter Flåklypa Grand Prix och handlar om en fattig cykelreparatör som bygger ett monster till racerbil för att utmana etablissemanget i en racertävling. När jag gick ut från biosalongen hade jag bestämt mig för att bygga bilar när jag blev stor. Att jag sedan kom från en entreprenörsfamilj gjorde naturligtvis sitt till, och att jag ville göra något som de flesta trodde var omöjligt.

Vilka likheter finns mellan dig och filmens huvudperson?
– Att vi var lika fattiga när vi började vårt bygge! Skämt åsido, även om jag kommer från en adlig släkt, fanns det inte mycket pengar när jag startade. Jag hade lite undansparat från en tidigare affärsverksamhet, min pappa hade sålt ett företag och hade lite pengar han kunde sätta in. Andra likheter är att vi båda är uppfinnare och att vi båda utmanar etablissemanget.

Varumärket är detsamma som ditt efternamn, hade du bestämt det också från början?
– Nej, men vi hade inga namnförslag på företaget och först tyckte jag själv att Koenigsegg skulle bli för krångligt att stava. Men kunde en amerikansk glass-tillverkare hitta på namnet Häagen-Dazs, kunde väl en bil heta Koenigsegg. Och flera som skapat bilar har gett namn åt sin skapelse, Ferrari och Bugatti, till exempel. Då kunde väl jag också göra det!

Vad är det som gjort att du lyckats med det som många anser näst intill omöjligt?
– Att jag från början visste att det var nästan omöjligt och har därför aldrig trott att det skulle vara lätt.

Du kommer från Stockholm, men företaget började sin resa i Olofström 1994, där Volvo Cars har sin karossfabrik. Hade samhällets tradition av att bygga bilar någon betydelse för etableringen just där?
– Det var en del av det. Sedan hade Nutek som krav att om vi skulle beviljas bidrag till teknikutveckling, var vi tvungna att etablera oss i en stödregion och då passade Olofström bra. Planen var att vi skulle stanna kvar där. När vi växte och tog fram vår första prototyp behövde vi större lokaler, men då hade kommunen inget att hyra ut. Vi erbjöds bygga nytt för 20 Mkr, pengar som inte fanns.

I stället flyttade ni till Ängelholm 1997, varför just dit?
– Vi hade haft sommarställe där när jag var liten och jag hade förstått att det var i södra Sverige vi skulle finnas. Dels var det nära till kunderna på kontinenten och dels är vintrarna mildare här, vilket gör det enklare att provköra bilarna under vinterhalvåret.

Det var bekymmersamt i början och du tappade håret på grund av stress sades det. Hur tuffa var de första åren egentligen?
– Det där med håret stämmer inte, det tappade jag första gången när jag var 19 år. Men ekonomiskt var det väldigt tufft och att vi näst intill levde på vatten och bröd är inte så stor överdrift. Jag kunde inte ta ut någon lön förrän 2001. Fram till dess levde jag och min familj på det jag kunde få in på att hålla föredrag, och lite allmosor som vi fick från lite här och var.

Efter att ni gått igenom en finansiell kris i slutet på 90-talet lyckades ni få igenom en nyemission, vilket möjliggjorde att produktionen kom igång 2002 och allt såg lovande ut - så brann fabriken i Ängelholm ned 2003 och ni fick flytta till era nuvarande lokaler på nedlagda F10 och börja om. Kände du någon gång: ”Nä, nu orkar jag inte längre”, och var beredd att ge upp din bilbyggardröm?
– Nej, de tankarna har aldrig funnits.

2009 chockade du inte bara bilvärlden, utan hela Sverige, när du förklarade att Koenigsegg var beredda att ta över Saab Automobile. Hur tänkte du förena exklusivt sportbilsbyggande med traditionell serieproduktion?
– Det tänkte vi aldrig, och med facit i hand var det kanske en taktisk miss att använda namnet Koenigsegg Group på det konsortium som skulle köpa Saab. Media fick det till att det var vi, den lilla sportbilstillverkaren, som skulle ta över alltihop. Men vi var bara en liten del av ett stort konsortium och tanken var aldrig att Koenigsegg Automotive och Saab skulle bli ett företag.

Men varför ville ni överhuvudtaget vara med?
– Jag är även mycket intresserad av vanliga bilar och det var ett unikt tillfälle att även kunna påverka dessa. Jag kände att min unika erfarenhet var något som Saab kunde dra nytta av. Det är kul att bygga olika typer av bilar och kanske kunde vi hittat synergieffekter mellan företagen, och kompletterat varandra.

Ni fick mycket uppmärksamhet i samband med Saab-affären, vad betydde det för varumärket Koenigsegg?
– Inte så mycket. Våra kunder finns utomlands och där pratades det inte så mycket om den här affären, som det gjordes i Sverige.

Du säljer dina bilar till extremt förmögna människor. Vad är speciellt med denna kundgrupp?
– Alla är inte förmögna, vi har flera kunder som tagit lån för att köpa en Koenigsegg. Men visst, de flesta är extremt rika. I övrigt är de som människor i största allmänhet, med den skillnaden att de också har ett extremt stort intresse för bilar, teknik och design. Det är människor som vill gå utanför etablissemanget. Jag skulle vilja beskriva dem som människor med ett väldigt öppet sinne.

Vilken av era bilar är du mest stolt över och varför?
– Svårt att säga, men just nu känns det som vår nya modell Regera, där vi omkullkastat allt konventionellt tänkande och har tagit bort växellådan. Vi var spända på hur kunderna skulle reagera, men vi har redan fått in beställningar och intresset är långt över förväntan.

Hur har ni ersatt växellådan?
– Den har det vi kallar ”Koenigsegg Direct Drive Transmission”, som vi patentsökt. Det finns en direkt kontakt mellan förbränningsmotorn och bakhjulen och energiförlusterna blir väsentligt mindre. Regera kombinerar förbränningsmotor med elkraft, men är ingen konventionell hybrid. Den accelererar från 0-400 km/h på 20 sekunder och utvecklar 1 500 hk.

Vad får jag hosta upp för en Regera?
– Priset i Sverige är cirka 20 miljoner kronor.

Hur ser din framtida drömbil ut?
– Som barn drömde jag om en svävande bil utan hjul, så det får väl stå kvar som drömbilen. Jag ska bara fundera ut hur man får grepp i kurvorna…

Koenigsegg har tidigare jagat hastighetsrekord, hur viktigt har det varit att ha den snabbaste sportbilen?
– Vi har inte bara jagat, vi har slagit världsrekord! Det var viktigt då, men inte nu längre. Ska man fokusera på att nå högsta möjliga toppfart i dag innebär det att vi måste kompromissa med annat på bilen. Vi fokuserar nu mer på användbar och känslosam prestanda anpassad till förutsättningarna. Enligt oss är det den som kommer först till 400 km/h som ”vinner”. Det är mer relevant än att en bil teoretiskt kan köra 450 km/h, men aldrig hitta en raka lång nog att göra det på ”riktigt”.

Ni ska göra 80 exemplar av Regera, tidigare modeller har legat på runt 25 exemplar. Hur många exemplar av en modell kan tillverkas innan den förlorar sin exklusivitet?
– De som möjligtvis skulle kunna ses som våra konkurrenter; Porsche, Lamborghini, Ferrari och Bugatti, tillverkar alla modellserier som i antal vida överstiger vår produktion. Så om vi tillverkar 30 eller 80 bilar av en modell har ingen betydelse sett ur det perspektivet.

Hur många bilar bygger ni per år och hur länge får jag vänta på min ögonsten?
– Produktionen ligger på 15-16 bilar om året och leveranstiden är tre år. Genom nyanställningar och expansion hoppas jag vi kan växla upp och bygga bilarna i snabbare takt.

Du har nått dina pojkdrömmars mål om att bygga en egen sportbil. Så vi avslutar med en klassisk sportfråga: Hur känns det?
– Väldigt bra så klart. Jag tycker resan har varit viktigare än själva målet. Jag vill gärna fortsätta den resan så att livet även fortsättningsvis blir en utmaning.

FAKTA
Namn: Christian von Koenigsegg.
Ålder: 43.
Familj: Fru Halldora, två söner och en hund.
Bor: Villa i Ängelholm.
Yrke: Bilbyggare.
Fritidsintressen: Den lediga tiden vill jag spendera tillsamman med familjen. På sommaren är vi ute och åker en del med vår båt.
Min bästa egenskap: Uppfinningsrik och driven.
Min sämsta egenskap: Att jag är otålig.

KOENIGSEGG AUTOMOTIVES HISTORIA:

1994: 21-årige Christian von Koenigsegg grundar Koenigsegg Automobile AB och företagets logotype baseras på familjens släktvapen.
1995: Med hjälp av Nutek-lån och Christians pappa Jesko startar tillverkningen av den första prototypen i en industrilokal i Olofström.
1996: Första prototypen står klar.
1997: Företaget behöver större lokaler och flyttar verksamheten till Margaretetorp utanför Ängelholm.
1999: Efter att verksamheten levt oerhört knapert i många år, kommer de första externa investerarna på plats. Ett nytt bolag startas som inte belastas av Christians och Jeskos tidigare investeringar. Dessa skrivs av för att få in friskt kapital.
2000: Första produktionsbilen Koenigsegg CC8S ställs ut på Parismässan och Koenigsegg får sina första orders. Koenigsegg erhåller det prestigefyllda tyska designpriset Red Dot för designen på bilen.
2002: De första CC8S levereras till kunder och Koenigsegg hamnar i Guiness Rekordbok för att ha tillverkat världens hästkraft-starkaste produktionsbil.
2003: Top Gear´s Jeremy Clarksson utser CC8S till sin Favorite Supercar of the Year. Fabriken utanför Margaretetorp brinner ned och nya lokaler erbjuds på flygflottiljens F10:s område, där Koenigsegg fortfarande befinner sig.
2005: En nyemission genomförs och norske affärsmannen Bård Eker går in som delägare. Det här året slår Koenigsegg CCR världsrekord för produktionsbilar med en toppfart på 388 km/h.
2006: Koenigsegg CCX sätter nytt Top Gear-banrekord. Rekordet står sig i tre år, vilket är längre tid än någonsin.
2009: General Motors meddelar på sommaren att ett konsortium med Christian von Koenigsegg i spetsen valts ut som köpare av Saab Automobile. Efter utdragna förhandlingar väljer konsortiet att hoppa av affären på hösten samma år.
2011: Modellen Agera R med en motor på 1 100 hk, som kan köras på E85, visas på Genèvesalongen.
2015: Koenigsegg introducerar världens första megabil, One:1, som har 1360 hk. One:1 sätter nytt banrekord på Spa i Belgien och Suzuka i Japan, samt nytt världsrekord med 0-300 km/h på 17.9 sekunder.
2016: Nya Koenigsegg Regera med ”Koenigsegg Direct Drive Transmission” lanseras. En bil med direktkoppling mellan förbränningsmotor och bakhjulen, i stället för traditionell växellåda. Koenigsegg har för första gången över 100 anställda.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår