Frihet och service med leasad lur

Företaget Outotec i Skellefteå har valt att leasa mobiltelefoner till sina 140 anställda.
I avtalet med RingUp Carcom ingår inte bara mobiltelefoner utan även tjänster och service.
– Eftersom vi tillhör en internationell koncern har vi bland annat behov av en gemensam mailklient. Vi har också passat på att ställa en del krav på service för att få en så bekväm hantering av mobiltelefonin som möjligt, säger företagets IT-chef Björn Genborg.

Outotec var tidigare en verksamhetsdel inom Bolidenkoncernen.
Efter avknoppningen har Boliden förblivit den största kunden, men uppdragen finns över hela världen. Outotec i Skellefteå är främst inriktade på att utveckla teknologi och tjänster inom gruv-och smältverk, exempelvis gasreningsteknik och smältprocesser.

Lur från Samsung
När det gäller mobiltelefoner har Outotec kört leasingmodellen i flera år, men efter en del strul med uppdateringar och allmän service valde de RingUp Carcom som leverantör i våras.
Vid midsommar fick personalen varsin Samsung Galaxy ACE – en smartphone med många finesser men framförallt konfigurerad med Outotecs eget pushmail-system och synkad till individuella kalenderfunktioner.
– För service och reparationer avser det endast telefonens grundfunktioner och inte appar, spel eller program som de anställda själva berikar sin telefon med. För fem, tio, år sedan var det enkelt att återställa en telefon men idag är de så komplicerade att vi inte kan ta på oss det, säger Björn Genborg.

Vissa krav
Förebilden för leasing är Bolidenkoncernen. Björn Genborg anser att det finns många fördelar jämt emot att köpa. Inte minst att företaget slipper stora engångskostnader.
– Hyran per månad är densamma oavsett när telefonen beställs, dessutom byts alla ut samtidigt vilket gör planeringen lättsam.
För att komma i fråga som leverantör har RingUp Carcom fått garantera både hög servicenivå och leveranssäkerhet:
  • Garanti att telefonmodellen finns i 18 månader i lager, samt att det alltid finns fem utbytestelefoner på plats i Skellefteå om någon går sönder.
  • RingUp Carcom levererar eller hämtar telefoner hos dem och inte tvärtom.
  • Konfigurering av mail och kalender.
  • Förprogrammering av intern kontaktlista som ska uppdateras så fort RingUp Carcom får en ny excelfil.
– Det låter inte så märkvärdigt men faktum är att det just är adresslistor och uppdateringar som inte har fungerat förut, säger Björn.

Alltid fräsch telefon
För att komma fram till vilken telefon som är bäst för alla i förhållande till pris och kvalitet har Outotec först testat några olika lurar, istället för att personalen fått göra individuella val. Det under lättar mycket för att kunna ha en överblick på telefonens funktioner och behov av service eller reparationer.
När det gäller tillbehör finns en lista på ett halvdussin olika produkter som Björn Genborg och några kollegor testat först.
– För många är mobilen en ganska frän grej. Som anställd är det bra att veta att man alltid har en fungerande telefon som dessutom byts ut efter ett och ett halvt år.
« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår