Ljud, ljus och bild på världens arenor

Mediatec levererar högkvalitativa broadcasting och event-tekniska lösningar över hela världen.
Bara i Sverige finns 300 medarbetare med höga krav på funktion och service.
– RingUp/Linné kontorsmaskiner tar ett stort ansvar för oss, och hjälper till med frågor omkring telefoni, tjänster, tillbehör och mobila bredband, säger Martin Larsson, IT-chef.

Sportevenemang, konserter, kongresser, utställningar eller TV-produktioner – där det händer är ofta Mediatec med och ser till att de tekniska arrangemangen som exempelvis bild, ljud, ljus och IT-teknik fungerar.
Sedan ett tiotal år finns ett tätt samarbete med RingUp/Linné kontorsmaskiner när det gäller företagets mobiltelefoni.
Förutom all hårdvara sköter RingUp/Linné Kontorsmaskiner förhandlingar och administration omkring abonnemangen.
– För närvarande har vi Telia både för fast- och mobil telefoni. Vid sista upphandlingen vi gjorde vann de både på funktion och pris, säger Martin Larsson.

Funktionerna styr
De flesta mobilanvändare på företaget har valt att ha någon form av smartphone. Bland dem dominerar Iphone.
Behovet av tillgänglighet är mycket stort – mail och Internet är ett krav – men medarbetarna använder i stort sett allt som finns på operatörens produktkarta.
I botten ligger Microsoft Exchange som integrerar mail- och kalenderfunktionerna.
– Vi försöker jobba med ett antal utvalda modeller av god kvalitet och funktion. Det säkrar fältarbetet för personer som reser mycket och är beroende av sin mobil. Det är snarare funktionsmöjligheterna som styr valet av märke och modell. Vi har även ett eget mobilt nätverk (APN) för vissa av våra egna produktleveranser, säger Martin Larsson.

En nummerserie
Mediatec har installerat en IP-plattform från Cisco med hjälp av en systemintegratör.
Hit levererar Telia både anslutningar till fasta nätet, tjänster och nummerserier.
– Vi har valt en 010-nummer serie för fasta nummer över hela landet, för att alla på Mediatec ska utgå ifrån samma riktnummer. I nummerserien finns sedan olikagrupper beroende på region och avdelning. På sikt vill vi kunna använda ett nummer per användare istället för både fasta- och mobila nummerserier.

Krävande kund
Telefoner som ska uppgraderas, repareras eller bytas ut går via RingUp/Linné Kontorsmaskiner. Enligt Martin Larsson är det ett smidigt system som alltid fungerar utan problem.
– Vi är en krävande kund som är igång dygnet runt ibland. RingUp/Linné Kontorsmaskiner är väldigt serviceinriktade och ser aldrig problem utan bara lösningar.

Fakta: RingUp/Linné Kontorsmaskiner AB
• Finns i Göteborg
• Grundades 1932
• 4 anställda
• Omsättning ca 12 miljoner kr
« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår