Hantverkare i täten för ny teknik

Karlströms Golv & Färg har alltid varit snabba på att ta till sig ny teknik som utvecklats för att underlätta i jobbet. Kommunikationen sker delvis gratis via den moderna telefonväxeln, jobben fördelas via digitala arbetsordrar och resor registreras via en gps-sändare som automatiskt upprättar en digital körjournal. – Vi har alltid gillat att ligga först, säger företagets ägare Lennart Karlström.

När golvläggarna och plattsättarna på Karlstroms Golv & Färg får ett nytt uppdrag plingar det till i mobiltelefonen. Genom den mobila plattformen skickas arbetsordern via kontorets dator direkt till hantverkarens mobiltelefon, med alla tänkbara uppgifter som var, när och vad det är som ska göras. När jobbet är klart registreras arbetstimmar, ackordmätningslistor, uthämtat material, med mera, via några knapptryckningar. På så vis kan kontoret sammanställa fakturan så snart jobbet är slutfört. – Från början fanns det ett motstånd bland en de anställda, men numera går det väldigt bra. Färre papper i omlopp ger både mer exakta fakturor och en snabbare fakturering, vilket alla vinner på, säger Lennart Karlström.

Reklampelare
Lennart Karlströms företag har även figurerat i marknadsföringssammanhang för RingUp Visby. Det beror på att de alltid varit pigga på att prova nya tjänster – gärna först med det senaste – och ett gott bevis på vad exempelvis mobil datateknik kan tillföra företagen. Sedan en tid är tjänstebilarna utrustade med en GPS-sändare som automatiskt för digitala körjournaler via ett mobiltelefonabonnemang. Förut gjordes detta manuellt, men enligt Lennart Karlström gjordes det inte alltid rätt på grund av slöhet. Skattemyndighetens förhöjda krav på en redovisning som inte går att manipulera har gjort att Karlströms tagit det säkra före det osäkra. Uppgifterna i körloggen kan även synkroniseras med de digitala arbetsordrarna, vilket ytterligare innebär en säkerhet i systemet. – Om Skattemyndigheten anser att man inte skött den manuella körjournalen på rätt sätt riskerar både företaget och den anställde att bli eftertaxerade. Vi har aldrig varit föremål för en revision, men jag har hört talas om kollegor som råkat riktigt illa ut.

Lägre kostnad
Alla företagsabonnemang och mobila tjänster förhandlas fram med hjälp av RingUp Visby. Det har bland annat inneburit att företaget har kunnat kapa sina telefonikostnader. – Vi är jättenöjda med RingUp. De är väldigt tillmötesgående och bra på att hitta lösningar som passar oss. I vår växel har vi till exempel funktioner som egna mobilgrupper där alla inom företaget, oavsett om de har stationär- eller mobil telefon pratar med varandra utan kostnad. Vi pratar även utan annan avgift än uppkopplingskostnaden med övriga aktörer på marknaden, som har motsvarande abonnemang, säger Lennart.
« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår