På Solsta trafikskola går eleverna gärna på en blåsning

Solsta trafikskola i Karlstad har valt att gå ett steg längre än de flesta när det gäller att markera att alkohol och körning inte hör ihop. Sedan tre år har alla bilar alkolås och som första trafikskola i landet installeras nu alkolås på motorcyklarna.
– Av alla som fastnar i polisens kontroller är var tredje person mellan 18 och 24 år. Vi vill gärna bidra till att få ner den statistiken, säger trafikskolläraren Per Hede.

Sedan 2005 är Solsta trafikskola miljö- och kvalitetssäkrat enligt FR 2000. Det innebär bland annat att förarutbildningen är inriktad på trafiksäkerhet och ett miljövänligt körsätt. Som ett led i detta har alla bilar ett Fox Guard alkolås som installerats av RingUp/Carl Radio- kontroll. Förra året visade Motormännens hel- nykter hetsförbund en HD med alkolås på en mässa. Trafikskolan är nu först i landet med alkolås på motorcyklarna. – Eftersom vi är pionjärer på området har det inneburit många dialoger med BMW för att kunna använda samma teknik som på bilar, men i princip är det samma teknik och lika lätt att installera ett alkolås på en modern motorcykel som på en modern bil, säger Per- Erik Rundqvist på RingUp/Carl Radiokontroll.

Upp till bevis

När eleven ska övningsköra får han eller hon först blåsa ca 5 sekunder i en trådlös hand- enhet. Med hjälp av en pump sugs en del av utandningsluften in i en sensor där promille- halten mäts av en processor. Om allt är okey, det vill säga att resultatet visar under gränsen 0,2 promille alkohol, skickar handenheten en radiosignal till for- donsenheten att eleven kan starta fordonet. Om utandningsluften innehåller alkohol förblir startsignalen blockerad av fordons- enheten. Då går det inte ens att rulla igång fordonet. På så sätt fyller alkolåset även en funktion som stöldskydd. Däremot är det inte bara eleverna som tvingas att gå på en blåsning: En del elever vill gärna att även läraren bevisar sin nykterhet.
– Idag har eleverna en större medveten- het om vad en bra utbildning betyder. Att kräva att även körskolläraren ska blåsa blir allt vanligare, säger Per Hede.

Lär sig ett bra beteende

Per Hede anser att alkolåset är ett bra sätt att komma till rätta med ett allvarligt samhälls- problem. Inte för att det hör till vanlig heterna att eleverna har alkohol i blodet, men alko- låsen skickar en viktig signal att det inte är accepterat att köra påverkad. Förhoppnings- vis etableras ett beteende hos, de ofta unga, förarna att aldrig köra alkoholpåverkade. – Eftersom unga människor är överrepre- senterade i olycksstatistiken har trafiksäker- hetsverket arbetat fram ett nytt utbildnings- material, Riskutbildning 1, som börjar gälla 1 april i år. I Riskutbildning 1 ingår till exempel alkohol- och drogattityder som har fått ett större utrymme. Av teoriutbildningens tio timmar handlar två timmar om detta, säger Per Hede.

Mått på kvalitet

På RingUp/Carl Radiokontroll ser man också en tydlig försäljningsökning av alkolås. Det finns ännu ingen lag men ofta kräver statliga och kommunala bolag att uppdragstagare som exempelvis färdtjänst, taxi och skolbuss ska ha alkolås installerade för att alls komma i fråga vid en upphandling. Därför har alko- låset kommit att bli ett sorts mått på kvalitet, något som även Solsta trafikskola erfarit. – En del blir förstås förvånade över att vi har alkolås på övnings-MC:n men alla tycker att det är ett bra initiativ. Vi vill gärna visa vägen mot en bra utbildning, avslutar Per Hede.
« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår