Lönsamt att gå till botten med företagets telefoni

"När Johan dök upp blev det enklare och mer personligt"

Digitala kommunikationsbyrån OAS i Jönköping lät RingUp/Trecoms Johan Smedberg göra en djupdykning i deras telefoni. Det har resulterat i mer kostnadseffektiva abonnemang, en bättre växellösning och att OAS nu har en kontakt att ringa för support.
– Det är precis så vi vill ha det, säger affärsutvecklaren och delägaren Christian Ögren på OAS.

OAS startades 2009 som en traditionell reklambyrå. Med tiden har den utvecklats till en digital kommunikationsbyrå med en bred portfölj av olika tjänster.
– Det handlar om allt från att hjälpa företag med sina webbsidor till att ta fram marknadsstrategier och att hjälpa till med it-utmaningar som att exempelvis skapa molntjänster och nya applikationer.
Byrån har nu 25 anställda och finns med kontor i Jönköping och Nässjö. Kunderna finns från Malmö i söder till Stockholm i norr, men tyngdpunkten ligger i området runt Jönköping.
– Vi har inte nischat in oss utan arbetar mot alla branscher, vilket innebär att vi kan överföra idéer från en bransch till en annan. Det ser jag som en styrka. Våra ledord är jordnära och enkelhet. Vi vill prata ett språk som gör att våra kunder förstår oss och det vi gör. Som jag ser det är det en framgångsfaktor som skapat vår snabba tillväxt, menar Ögren.

Tänkte som oss
När företaget växer gäller det att ha fokus på kärnverksamheten. Det innebär till exempel att man inte ägnar så mycket uppmärksamhet åt vilka telefonilösningar man har.
Det var på en företagslunch som Christian och hans kollega Johan Vågdal träffade Johan Smedberg på RingUp/Trecom och började prata om företagets telefoni.
– Vi fick omgående ett förtroende för honom. Han driver ett mindre företag, precis som vi gör, vilket också innebar att han tänker precis som vi gör.
Det resulterade i att OAS bad honom titta över företagets telefonabonnemang.

Bättre abonnemang
Efter en djupdykning och analys av företagets telefoni kom Johan upp med ett helt nytt förslag på abonnemang, med samma operatör.
– Han hade upptäckt hur han kunde kostnadseffektivisera vår telefoni och det var vi förstås tacksamma för.
Just då fanns inte så mycket mer att göra. Men OAS är ett företag under tillväxt, vilket innebar att de snart vuxit ifrån sin befintliga växellösning hos operatören.
De kontaktade Johan Smedberg som lyssnade till byråns behov och gav förslag på en molnbaserad lösning.
– De var en växel som låg i linje med de behov vi har och för att vi ska kunna serva våra kunder på ett professionellt sätt. Nu är det enkelt att via en app skicka samtal vidare till rätt person, att logga ut sig när man sitter i möte och så vidare, menar Christian Ögren.

Lokal närvaro
RingUp/Trecom servar också företaget med hårdvara. Antingen beställer de via webben eller direkt från Johan Smedberg.
Christian Ögren sätter stort värde i den lokala närvaron och att RingUp/Trecom numera sköter all service och support.
– Tidigare var det stökigt när vi slussades runt mellan olika personer hos operatören. Nu har vi en kontaktperson, det är mycket smidigare. Genom deras lokala närvaro kan jag till och med ta bilen och åka till Johan om det är något speciellt, menar Christian Ögren.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår