Fredells bygger vidare med ny växellösning från RingUp

– -Högre svarsfrekvens bidrar till högre omsättning

Sedan den nya växellösningen från RingUp/Trecom installerades har Fredells Byggvaruhus i Stockholm en svarsfrekvens på över 90 procent. Det har lett till bättre kundnöjdhet, mer nöjda medarbetare och inte minst har det bidragit till att bolaget förra året ökade sin omsättning med 15 procent.

Victor Fredell, som ingår i ägarfamiljen och är IT-ansvarig, är förstås nöjd.
– Nu har vi en modern växellösning som är anpassad för våra behov, säger han.
Familjen Fredell äger norra Europas största byggvaruhus med en yta på 46 000 kvm i fem våningar, där alla trävaror ligger inomhus, och man har sammanlagt 26 000 artiklar i lager. Företaget har nästan 250 medarbetare och startades redan 1903 av Fabian Fredell. Det är nu fjärde generationen Fredell som driver företaget vidare.
– Vi har länge varit enbart en fysisk bygghandel, men nu ligger vi i startgroparna för att starta webbhandel till hösten. Det ställer helt andra krav på telefonin om vi ska kunna serva kunderna på ett tillfredställande sätt.
Det var delvis detta Victor hade i tankarna när han för ett par år sedan bestämde sig för att byta telefonväxel. Men det tyngsta skälet var att den tidigare växeln var föråldrad och inte gick att uppgradera med nya och användbara funktioner.
– Vi ville bland annat ha en växellösning som kunde ge oss statistiskt underlag; hur samtalsfrekvensen ser ut, hur många samtal som vi missade, när belastningen är som högst och så vidare. Vi ville också kunna lägga in vår VIP-kunders nummer så att vi ser när de ringer och kan serva på ett bra sätt. Vi eftersträvade en växelfunktion där våra anställda enkelt kan logga ur sig och lämna hänvisning när de inte är tillgängliga. Sedan var det av stor vikt att ha en växel där inte samtal kopplas bort på vägen. Mycket datatrafik sker via mobilen och vi behövde ett datautrymme i mobilerna på 50 gigabyte i månaden till våra säljare.

Pratade samma språk
Victor Fredell och hans arbetsgrupp gjorde en upphandling och var i kontakt med flera leverantörer och operatörer.
– Problemet var att de flesta inte förstod vad det var vi ville ha och vad vi behövde för framtiden. Det var först när vi tog kontakt med Johan Smedberg på RingUp/Trecom som vi hade någon som pratade samma språk som oss. Han förstod vårt behov, därför gjorde vi affären med honom. Det blev en helt molnbaserad växellösning och att gå från fast telefoni till enbart mobiltelefoner får ses som ett generationsskifte i företaget.
Victor var beredd på de inkörningsproblem som följde, men ville samtidigt att processen skulle få ta den tid som behövdes.
Fredells lade också stor vikt vid att involvera sina anställda i den nya lösningen. I samband med information om funktionera gjorde de ett trevligt jippo och delade ut en påse med ny telefon, SIM-kort, en godispåse och lite annat.
– Den nya växeln var betydligt mer användarvänlig och vi märkte direkt ett intresse för att använda de smarta funktionerna som finns i appen. Vi har fått nöjdare medarbetare.

Tusentals samtal i veckan
Fredells Byggvaruhus tar emot tusentals samtal i veckan och de senaste månadsrapporterna visar att mer än 90 procent av dessa besvaras och får ett personligt bemötande. Tidigare låg svarsfrekvensen på 60 procent när det var som sämst.
– Varje samtal betyder pengar för oss och när vi nu ser att omsättningen ökade med 15 procent förra året, är jag övertygad om att vår nya telefonilösning bidragit till det. Det har blivit bättre än vad jag vågade hoppas på och det också har blivit bättre ekonomi i telefonin ser jag som en bonus, säger Victor Fredell.
Den nya lösningen gör det också enklare om man i framtiden vill etablera sig med nya byggvaruhus på andra orter. Utöver växellösningen ombesörjer RingUp/Trecom också leverans av mobiltelefoner och andra tillbehör.
Fredellkoncernen äger två sågverk och en golvfabrik i Dalarna och utöver det två hotell i Stockholm och ett i Malmö. Victor Fredell för nu diskussioner med Johan Smedberg om växellösning för dessa verksamheter.
– I Dalarna måste vi använda oss av olika operatörer för att ha bästa möjlig täckning och då är det fördel att arbeta med en leverantör som inte är bunden till en speciell operatör, betonar Victor.



« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår