Byggentreprenören i Norrköping AB:

”Digital kommunikation är en del av tillväxtstrategin”

Den digitala kommunikationen är en av hörnstenarna i tillväxtstrategin för Byggentreprenören AB i Norrköping. Arbetsorders går ut via mobilen till de anställda hantverkarna och de sköter timrapporteringen via sina mobiler. RingUp i Norrköping är byggföretagets samarbetspartner inom telefoni.

Byggentreprenören AB i Norrköping startades 2005 och har sedan dess varit under ständig tillväxt.
– Senaste året har vi anställt sju till åtta personer och är nu nästan 50 anställda. Vi siktar på att fortsätta växa ännu mer, säger Mattias Helm som är vd för servicebolaget och entreprenadbolaget i koncernen.
– Vi har gjort den uppdelningen eftersom det är olika kompetenser som skiljer servicearbeten och entreprenaduppdrag, även om vi naturligtvis är flexibla. Tredje benet är vårt fastighetsbolag som består av kontors- och lagerfastigheter, där även byggnation i egen regi ingår i utvecklingsplanerna. Vi är enbart inriktade mot kommersiella kunder, berättar Mattias vidare.
Tillväxtstrategin bygger på att vara fokuserade på kärnverksamheten och omge sig med pålitliga leverantörer av tjänster. RingUp i Norrköping sköter allt löpande kring Byggentreprenörens telefonpark när det gäller service, omprogrammering, uppdatering, komplettering och byte av telefoner. För något år sedan installerades en ny molnbaserad växel som ersatte en föråldrad växellösning.

Kommunicerar digitalt
– Telefonin är en viktig del av vår verksamhet, till exempel att ha en växellösning där vi enkelt kan vidarekoppla samtal från växeln och ut till en mobiltelefon på arbetsplatsen så att kunden får prata med rätt person, poängterar Mattias Helm.
Företaget har också tagit till sig ny digital teknik och strävar efter att undvika pappershantering så långt det är möjligt. Kommunikationen med företagets hantverkare sker därför nästan uteslutande via mobiltelefonen.
– De får ut arbetsorders i telefonen och omvänt sköter de timrapporteringen i sina projekt in till oss via ett system i mobilen. Annan information som ska ut till anställda går via mejl som kommer till telefonen. Allt handlar om att vi som byggföretag ska vara så effektiva som möjligt och hela tiden ligga i framkant vad gäller utveckling.

Hårda krav
Mattias Helm ställer samtidigt krav på underleverantörerna.
– Om telefonin inte fungerar så kostar det oss pengar och det skapa frustration som stjäl tid och energi. Vi ställer därför höga krav på RingUp i Norrköping och de sköter sig väldigt bra.
Mattias Helm ser också stora fördelar i att företaget har en personlig kontakt hos sin telefonileverantör dit de vänder sig om något händer.
– Har vi ett problem så brukar det lösa sig omgående. När vi behöver nya telefoner eller annan utrustning, är det bara beställa och sedan hämta varorna, vilket är bekvämt för oss.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår