Fusion öppnade för framtidens telefoni

När Lammhults Möbler slogs ihop med Abstracta stod de i valet mellan att försöka bygga ihop två system eller satsa på ett nytt, gemensamt. – Vi valde att investera i ett kommunikationssystem som är skalbar på längden, bredden och tvären, säger företagets IT-chef Yngvi Fridriksson.

Designföretaget Abstracta är numera en del av Lammhults Möbler som i sin tur ingår i Lammhult Design Group. För att få en gemensam struktur på telefonin har Yngvi Fridriksson i samarbete med Jonas Fogelström på RingUp/Telekonsult Syd valt en plattform som går att växa i. Företagen har samarbetat omkring tele kommunikation i många år och känner varandra väl. Enligt Yngvi Fridriksson är den personliga relationen en stor fördel som alltid återspeglas i slutresultatet. – Vi får bra gehör för våra åsikter och på så sätt är vi med och påverkar hur den slutgiltiga lösningen blir. RingUp/Telekonsult Syds erfarenhet medverkar å andra sidan till att vår egen utveckling går framåt, säger Yngvi.

Nya verktyg
Hjärtat i den kommunikativa verksamheten är en astra-växel som hanterar alla typer av telefoni – IP, Dect och Mobil. – Receptionisten har fått helt nya verktyg – bland annat dubbla skärmar – som gör telefonin effektivare. Med modern teknik räcker det med en person för att hantera 170 medarbetare, på så vis har det nya systemet också blivit billigare, säger Yngvi.

Allt testas
Växeln rymmer många möjligheter och funktioner. En del finesser tillhör framtidens telefoni, andra testas och utvärderas innan de blir permanenta. Standardiserad IP, det vill säga att ringa från datorn, är en sådan typ av funktion som befinner sig under luppen. – Har du datorn med dig har du telefonen med dig vilket är praktiskt. För en person som hanterar stora samtalsmängder är det lättare att administrera dem via datorn än via en lur, säger Yngvi.

Kalender och hänvisning
Olika kalenderfunktioner kan också vara bra hjälpmedel i det dagliga arbetet. Även de testas och modifieras just nu för att passa in i företaget. – Det är i grunden jättebra funktioner som vi kommer ha god nytta av. Däremot är växeln och jag inte riktigt överens om alla parametrar, som exempelvis när och hur den ska tolka och hänvisa att man är upptagen.

Hög tillgänglighet
RingUp/Telekonsult Syd är totalleverantör av all hårdvara, underhåll och service. Installationerna av den nya tekniken har gått smidigt, och enligt Yngvi Fridriksson märker inte kunderna några direkta skillnader. Samtalen flyter på som vanligt men för de personer som jobbar tekniskt med kommunikationssystemen är skillnaden stor. – Allt har blivit enklare och effektivare. Ett planerat driftstopp för service går på en lunch. Det gör att vi alltid kan hålla den höga tillgängligheten som vi strävar efter inom Lammhults.
« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår