Modern växel – 10 år gammal!

Helsingborgsföretaget Scandstick vände sig till RingUp för att få ordning på en allt värre telefonsituation. Den gamla växeln hade drygt tio år på nacken och ansågs uttjänt. Scandstick hade redan varit i kontakt med ett par företag som rekommenderat dem att byta växel, men Håkan Tykö på RingUp såg dock andra möjligheter: Istället för att företaget skulle investera stora pengar i helt ny teknik föreslog han en uppdatering av den gamla Ericssonväxeln. Resultatet blev en fullt modern växel till en betydligt lägre kostnad. För tio år sedan hade Scandstick en telefonist som tog emot alla inkommande samtal. På den tiden var växeln, en Ericsson BusinessPhone 250, bland det modernaste i sitt slag. Problemen började uppstå några år senare då telefonisten rationaliserades bort och växelansvaret fördelades på fyra personer som turades om att svara.
– Den som var ansvarig för dagen hade en särskild enhet som han eller hon bar med sig i lokalen, utan head- set. Parallellt med detta fanns den egna telefonen med direktnummer som i värsta fall ringde samtidigt vilket skapade en väldigt stressig situation, säger Håkan Tykö

Missade samtal

Ett annat problem var att den som skötte växeln hade svårt att hålla koll på var de andra befann sig i lokalerna om de inte satt på sina platser. Funktioner för att de anställda själva skulle kunna läsa in ett svarsmeddelande saknades. Om de inte svarade gick samtalet tillbaka till växeln. Många samtal gick således missade, eller valsade runt utan mottagare. För att råda bot på situa- tionen kopplades RingUp in som råd- givare. Scandstick var inställda på att de behövde en ny växel och var beredda att ta den kostnaden. I det läget hade Håkan Tykö kunnat utnyttjat situationen till RingUp´s fördel och installerat en splitter ny växel för omkring 150 000 kronor. Istället såg han möjligheterna i den beintliga tekniken. – De modernaste Ericssonväxlarna idag är i många funktioner en uppdatering av de ursprungliga växlarna. De konstruerades en gång i tiden för att även kunna tillgodogöra sig framtida tekniska lösningar. Genom att byta ut viss hårdvara och lägga in mer mjukvara har vi kun- nat programmera in funktioner som förvandlat växeln till en modern produkt för 2000-talet, säger Håkan Tykö.

Inte lika stresigt

Daniel Lennartsson som ansvarade för förändringsprocessen inom Scandstick har hunnit byta jobb sedan dess, men tycker att slutresultatet blev väldigt bra. Kunderna får ett bättre mottagande där de kan göra ler olika val.
– Idag har personalen alla nyttiga funktioner som vidarekopp- ling, röstbrevlåda och möjlighet att lämna egna, personliga meddelanden om de går ut. De har också fått en funktion kallad ”mobil anknytning” som gör att användaren kan ta med sig sin fasta anknytning till mobilen, svara, koppla vidare samtal eller hänvisa sig från mobiltelefonen samtidigt som de som sitter i svarsgruppen har koll på anknytningens status. Den tidigare så stressiga situationen har helt förändrats tack vare detta.

Sköter supporten

I samband med uppdateringen såg RingUp även över Scandsticks PC- applikationer. Via verktyget BackStage ”poppar” meddelanden upp på växelns skärm så fort personalen har knappat in förändringar. Och skulle någon ha glömt bort att meddela sig kan kolle- gorna hjälpa till genom att klicka in sig i systemet.
– Slutligen föreslog vi att supportav- talet på växeln skulle ligga hos oss. Det innebär bland annat att varje föränd- ring som Scandstick vill göra styrs direkt från RingUp via Internet. På så sätt tar det bara några timmar att genomföra jämfört med att en extern tekniker åker dit när han har tid, säger Håkan Tykö. Daniel Lennartsson tycker framförallt att det har varit viktigt att inleda ett samarbete med en riktigt bra telefoni- partner som även kan följa med framåt i utvecklingen.
– Genom att göra om avtalen ick vi ner samtalskostnaderna, samtidigt som vi ick ett lexibelt serviceavtal. Att växeln dessutom gick att uppdatera med relativt enkla medel gjorde att utvecklingskost- naderna blev lägre.
« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår